Kvalitetssäkring innebär att systematiskt kvalitetsarbeta kring olika områden på företaget vad gäller arbetsformer, metoder och angreppssätt. Det kan till exempel vara kravsäkring på en produkt, att man säkrar att produkten uppfyller de krav på kvalitet som både företaget, kunderna och marknaden ställer. Kvalitetssäkringen uppdateras allteftersom verksamheten förändras eller utvecklas för att hela tiden vara aktuell och relevant.
Idag kan kvalitetssäkringen på företaget certifieras enligt olika standarder. Att ett oberoende organ bekräftar kvalitetsarbetet genom en certifiering ger en trovärdig försäkring om att företaget faktiskt uppfyller de krav som ställs. Oavsett vilken typ av produkt eller vilken bransch företaget verkar inom är det alltid bra att kvalitetssäkra olika områden i verksamheten. Det gäller inte bara varor, utan även tjänster, service och vård. Att vara kvalitetssäkrad innebär en konkurrenskraftig position för företaget, och gör er till en pålitlig och seriös aktör på marknaden.
Kvalitet är viktigt i alla led och avgörande för företagets lönsamhet. Kvalitetssäkringen säkerställer också att ni lägger ner tid och resurser på det som bör prioriteras, och inte lägger ner tid på oväsentliga moment. På så vis effektiviseras arbetet i verksamheten och ni kan lita på att produkten eller tjänsten lever upp till affärsmässiga behov och ger er bra förutsättningar att kunna hantera risker. En annan anledning till att kvalitetssäkra företaget är att många upphandlingar idag ställs krav på kvalitetssäkring.
I det hårda marknadsklimat som råder och med alltmer konkurrens är det extra viktigt att stå sig kvalitetsmässigt som företag, så låt inte bristande kvalitet inkräkta på verksamhetens trovärdighet.