En logotyp är något som alltid är värt att lägga ned både tid och energi i att utforma. Detta kommer att vara det grafiska varumärket för hela företaget och kommer att användas i alla former av visuell marknadsföring.
Se därför till att inte lämna utrymme för allvarliga misstag genom att ta tiden att göra rätt designval redan från början. När jobbet väl är gjort kan du se till att sätta logon på bland annat skyltar av alla möjliga slag. Se många bra exempel av detta hos Signlabs.
En logotyp kan bestå endast av företagets namn, en bild eller en kombination av båda. Vad som är rätt för ditt företag är ju något du själv i slutändan måste ta ställning till. Ett nytt företag med endast en bild som logo kan så klart skapa problem då ingen kan säga namnet på företaget och därför slå upp det. En kombination av båda har helt klart fördelar då du kan använda både text och bild tillsammans eller endast en av dem.
Du bör också tänka noga på vilka färger du ska använda. Dels för att färger i sig kan bära betydelse och få folk att undermedvetet göra vissa kopplingar. Att hålla sig till ett fåtal färger är ofta rekommenderat, dels för att inte få logon att se stökig ut, men också för att få något som även fungerar i svartvitt.
En av de bästa tipsen när det kommer till logodesign är att försöka hålla det enkelt. En enklare logo är lättare att komma ihåg och många av de mest kända företagslogos idag har otroligt simpla designer.