Att vidareutveckla sin person är essentiell för att växande företag som vill vara bäst på sitt område. Men vilken slags utbildning man ska erbjuda sina anställda? Vad behöver de lära sig?
Sälja
Nästan alla företag behöver en säljavdelning eller säljperson vars uppgift är att dra in mer affärer till företaget. Det finns tonvis med säljutbildningar att få, men det gäller också att hitta en som är riktad mot ert segment eller er säljteknik.
För företag som är riktade mot offentlig upphandling och att behöva slåss om alla avtal, behöver man en utbildning som riktar som mot B2B-försäljning: där man säljer till andra företag eller myndigheter. En riktigt bra utbildning kan vara svår att hitta: www.magnusjosephson.se är en av de bästa inom detta och har även en unik insikt om hur man skapar offerter och för samtal som leder till fler antagna offentliga upphandlingar.
Kundservice
Att kunna kommunicera med kunder och behandla dem på rätt sätt, är svårare än man tror. Oftast sker dessa utbildningar internt. Man får en introduktion till jobbet och sätt sedan i arbete. Men ju fler knep man lär sig desto bättre kundservice och kundhantering, klarar personalen av. Det gäller att hitta en utbildning som kan anpassas efter ert företag: på www.eqp.se kan man få utbildningar skräddarsydda efter företags behov. Det gör det mycket lättare att anamma det ni lär i företagskulturen.
Internutbildningar
Om ni väljer att utbilda internt måste det finnas klara riktlinjer att följa. Utbildningen ska täcka alla arbetsuppgifter och det ska finnas tid att läsa och praktisera det ni lär ut.
Internutbildningar för enklare jobb och mer lågavlönade jobb ska inte vara långa och utdragna. Ingångsjobb tenderar att ha mer ruljans med anställda än högre positioner. Därför kan det komma att kosta företaget om man satsar mycket tid och pengar på att lära upp personer som i slutändan inte jobbar mer än några månader till något år.